artrose / slijtageArtrose en slijtage

Tussen onze botten en wervels bevindt zich (gewrichts)kraakbeen. Dit kraakbeen zorgt ervoor dat de botten niet langs elkaar schuren en dat de gewrichten soepel kunnen bewegen. Slijtage van dit kraakbeen is een natuurlijk proces en komt vooral voor op oudere leeftijd. Artrose daarentegen is een reumatische aandoening aan het (gewrichts)kraakbeen en kan ook op jongere leeftijd voorkomen. Artrose is een van de meest voorkomende chronische gewrichtsziekten.

Oorzaken van artrose en slijtage

Artrose en slijtage worden beiden veroorzaakt doordat het kraakbeen tusen onze botten of wervels niet (meer) optimaal functioneert. In het geval van slijtage komt dit dus voornamelijk door het natuurlijke verouderingsproces van ons lichaam. Bij Artrose is er meer aan de hand. Het kraakbeen wordt hierbij door verschillende oorzaken aangetast. In beide gevallen met als gevolg dat het kraakbeen zachter en onregelmatiger wordt. Hierdoor wordt het uiteindelijk dunner en kan op den duur zelfs helemaal verdwijnen. Dit heeft weer invloed op de aangrenzende botten en wervels, welke vaak stijver en harder worden. Risico factoren zijn onder andere oude sportblessures, roken, overgewicht, een afwijkende gewrichtsstand, leeftijd, zwaar lichamelijk werk en erfelijkheid.

Symptomen van artrose en slijtage

Artrose en slijtage komen het meest voor in de grote teen, de duim en de heup. Maar ook in het kniegewricht en de rug komt het regelmatig voor.

Klachten uiten zich met name in de vorm van stijfheid van gewrichten. Stijfheid bij het wakker worden, bij het in beweging komen vanuit een rustpositie (zoals het opstaan uit een stoel) en bij bepaalde bewegingen zoals bukken. Vaak vermindert de stijfheid door in beweging te blijven.

Daarnaast is er meestal pijn aanwezig in de vorm van startpijn. Dat wil zeggen dat de pijn zich vooral uit als men na bijvoorbeeld een periode van zitten of liggen weer in beweging wilt komen. Deze pijn vermindert in rustposities. Verder kunnen de spieren in de omgeving van het gewricht verkrampen en op die manier zorgen voor ongemakken in aangrenzende gebieden. Artrose in de lage rug kan zo bijvoorbeeld leiden tot pijn in de billen en artrose in de heup is vaak voelbaar in de lies. 

U hoeft niet met de pijn te leven!

Helaas is het proces van artrose of slijtage niet ongedaan te maken. Wel zijn er veel manieren waarop de kwaliteit van leven verbeterd kan worden. Zoals u waarschijnlijk weet is het erg belangrijk om te bewegen als u artrose heeft. Dit kan echter lastig zijn als u veel pijn ervaart met bewegen. Doormiddel van chiropractische behandelingen komt er meer ruimte en bewegingsvrijheid in de gewrichten. Dit in combinatie met het juiste beweegadvies kan ervoor zorgen dat u weer pijnvrij kan bewegen.

Tips van de chiropractor

Rust roest!

Zoals reeds gezegd is het bij artrose- en slijtageklachten erg belangrijk om in beweging te blijven. In het algemeen wordt geadviseerd om minimaal 5 dagen per week gedurende minstens 30 minuten rustig te bewegen. Bij bewegen hoeft u niet meteen aan intensief sporten te denken, maar aan bijvoorbeeld een simpele wandeling. Het beste kunt u dit doen op een zachte ondergrond en op schoenen met goede schokabsorptie. Ook zwemmen en fietsen zijn zeer geschikte activiteiten.

Lees ook mijn blog Sterke botten.